fbpx

În ultima perioadă am văzut multe pagini de Social Media care nu folosesc diacritice și e natural să ne punem întrebarea: nu se mai poartă diacriticele? De când? Ce trenduri există și noi nu știm de ele?

Așa că am început un research serios în zona aceasta să vedem ce se întâmplă de fapt pe paginile de Social Media ale brandurilor de succes, din România. Ne-am sunat prietenii copywriteri din alte agenții, specialiști SEO, am întrebat clienți, consumatori, părinți, prieteni, vecini de la țară cu ce rezonează ei pe platformele sociale și cât de mult contează dacă conținutul este scris cu diacritice sau fără.

A scrie cu diacritice nu este un moft sau un snobism al copywriterilor și designerilor, ci este modul corect de a folosi o limbă, atât în scris, cât și grafic. Ceea ce publică companiile pe paginile de Social Media reprezintă imaginea acestora în fața consumatorilor săi actuali sau a celor potențiali.

Așadar, o să scriem mai jos argumente pro și contra diacriticelor, în scopul de a ușura munca tuturor, mai ales dacă ținem la scrisul corect românește:

PRO:

  • este primul semn de respect pentru cititorii care urmăresc o pagină
  • indică un grad înalt de profesionalism și de cultură 
  • conținutul este clar și ușor de înțeles de către toată lumea
  • un conținut scris corect și bine redactat atrage oamenii
  • nu există posibilitatea să se interpreteze greșit sau vulgar un text (O să lăsăm ca și exemplu cuvântul “tata”. Acesta are nici mai mult, nici mai puțin de șase interpretări)
  • legat de SEO, chiar și cuvintele scrise cu diacritice sunt indexate în cele mai populare motoare de căutare, așadar rezultatele nu o să fie afectate deloc (este corect să menționăm și edge case-urile, adică acele nișe în care nimeni nu folosește diacritice, și atunci Google nu are destule informații să înțeleagă că e vorba despre același subiect)

CONTRA:

  • în cazul în care se lucrează cu un font fără diacritice, sunt șanse foarte mari ca acesta să arate rău din punct de vedere grafic, dacă se folosesc diacritice. De obicei, neatenția este factorul predominant în acest scenariu, în care graphic designerul nu verifică fontul iar cel care face postarea omite și el. O să lăsăm și câteva exemple aici:

,,Părerea mea e că tocmai acum se “poartă” diacriticele, pentru că lumea caută cuvintele cu diacritice în Google (nu sunt încă la fel de multe căutări ca cele fără diacritice, însă din ce în ce mai multe de la an la an, probabil și pentru că mai multă lume face căutările de pe smartphone, unde există autocorrect). Din punct de vedere SEO, de ani buni Google înțelege că varianta de cuvânt cheie cu diacritice este foarte apropiată de varianta fără, aproape ca un sinonim. Așadar, acest aspect nu mai este demult o problemă pentru ei. “ - Mihai Aperghis , specialist SEO @ Vertify

Mihai Aperghis

Există și excepții de la diacritice în digital, precum:
     a. hashtag-urile – chiar dacă se folosesc și hashtag-uri în limba română, acestea obișnuiesc să se scrie fără diacritice
     b. link-urile – cel mai probabil programatorii îți vor spune acest lucru, însă este bine de știut că URL-urile nu se scriu cu diacritice
     c. SMS Marketing – în astfel de campanii este mai bine să nu se folosească diacritice, deoarece este posibil ca pe unele dispozitive să nu apară și să fie înlocuite de către alte caractere

Pentru că e nevoie și de puțin umor, va lăsăm câteva exemple care o să vă întărească ideea că diacriticele sunt elementare: 

  • “Rapita in rapita” = Răpită în rapiță
  • “Iubeste si musca” = Iubește și mușcă
  • “Ce fata ai!” = Ce fată ai!
  • “Am gasit o sarma in sarma” = Am găsit o sârmă în sarma
  • “Era Putin nervos” = panică în Rusia 
  • “Am o gasca tare” = Am o gâscă tare

 

Sperăm că ți-a plăcut articolul nostru și că te ajută în munca ta de zi cu zi. Dacă ai avut experiențe similare și vrei să le împarți cu noi, lasă-ne un comentariu mai jos. Poate așa, o să aducem cât mai multe business-uri pe calea cea bună.

Nu uita de like și share 🙂 Îți mulțumim frumos!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Adriana Vîrlan

Adriana Vîrlan

Creative Strategist
linkedin.com/adrianavirlan

CATEGORII

Dacă dorești să afli la ce planuri ultrasecrete lucrăm, lasă-ne email-ul tău 🚀

See our updates:

Agency Hours

Monday - Friday: 9:00 - 18:30

Bucharest, Eminescu 142

Mihai Eminescu Street, no. 142, ap. 1, Bucharest 2
Marks: Metropolis Theatre, Spain Square